Synes du det er utfordrende å kommunisere rundt omstilling og omorganisering?

Postet 6 November, 2015 av

Da er det en god ide å bli god på det fordi vi tror vi så vidt har sett begynnelsen.

Rett og slett fordi ….

Verden kommer aldri til å gå så langsomt som den går nå!

LczBgqcv-300x225

…Settingen er et møterom i et stort nytt bygg som huser det norske hovedkontoret av en megasvær ingeniørorganisasjon. Svart bord, stålstoler. Sunt hus – et såkalt pluss hus faktisk. Det skaper mer kraft enn det trenger selv. Downlights spyler ikke altfor kaldt lys ned på en gjeng erfarne menn. I skjorter og ullgensere. En og annen stresskoffert er enda å se – men disse gutta har også Iphone 6, og kunne sikkert booket taxi hjem via Uber og alt. De er mellom 40 og 60 og har lang, lang, lang erfaring med å selge firmaets prosesser og tjenester til dets kunder her i Norge.

Sammen med dem sitter en ung kvinne fra kommunikasjonsavdelingen. Hun har kortere erfaring med å skulle selge inn kommunikasjonsavdelingens budskap til gjenger som dette . Hennes avdeling har sett i frontlyktene at nå – nå kommer digitaliseringen. At nå må kundene skjønne at firmaet har fått et helt nytt produkt å selge – eller heller mange produkter og tjenester – nå som de kan samle så mye data. Så hennes mål er å trygge gjengen når de nå skal ut og selge dette nye, rare. ”Hei kjære kunde – til nå har vi snakket om produkter og dibbedutter i vår tekniske verden – i dag vil jeg gjerne fortelle om digitalisering og livet i en sky.” Jadda.

….La tankene vandre gjennom Oslo til en annen bedrift – her finner du fire unge håpefullt utvalgte talenter. Denne sjappa er Norsk, mindre og har en ufattelig hyggelig og ålreit ambience – det oser koslig fra du kommer i resepsjonen. Også dette en ingeniørorganisasjon. De fire håpefulle er – koslige – og mellom 25 og 35, tre kvinner en mann.

De fire har fått et oppdrag av konsernledelsen – fortell på en diger kick off snart om hvordan Norge vil se ut om 30 år – og hvilken rolle firmaet kan komme til å spille? Hva sier de? Jo kjære grundige, skeptiske ingeniørkollegaer, om 30 år er vi alle selgere av strøm vi har produsert selv, kjører føreløs bil fra en pool vi booket biler fra, 3 –d printer alt materiell vi trenger – og kan monitore våre gamle foreldre via smarthjemmet de bor i… okeeey.

Til slutt zoom inn på en akk så travel konserndirektør i en finansorganisasjon. Som leder for et svært segment av firmaet – skal hun forberede en tale til et møte hvor hele gjengen hennes skal møtes. 700 mennesker skal høre henne snakke om fremtiden og hvor de står som bedrift.

Selv har hun akkurat vært i California på studietur og tittet inn i krystallkulen der. Hva SKAL hun si ? At organisasjonens hovedkonkurrenter i årene som kommer ligner ikke på de de har hatt til nå. Til nå har konkurrentene sett ut som dem – gått i dress og jobbet i kontorbygg – nå erstattes kanskje hele miliard bedriften av en app innen femti år. Eller ikke av en app – selvfølgelig – men av noe vi ikke vet hva heter eller hvordan fungerer enda. Bare at det er elektronisk og lite og utrolig enkelt å bruke.

Felles for alle disse tre oppdragene våre i høst er at alle disse folka skulle ut og snakke om endring. Om utvikling så svimlende at det virker useriøst å si det høyt, som skjer i et tempo som er enda mer uforståelig. Utviklingen skjer eksponentielt heter det . Altså ikke lineært – men med en viss prosents økning hver gang. Eksplosivt er et annet ord. Det som tok oss 70 år å få til i forrige århundre tar i dag kanskje bare 7, og om om 7 år tar det 7 minutter.

Hva hadde de tre oppdragene til felles ? Jo menneskene måtte være MODIGE – og tørre å EIE det NYE! Kjapt, og uten betenkeligheter. Det kan ikke lenger hete endringskompetanse – nei vi må være OMSTILLINGSKOMPETENTE i dette nye landskapet. Å mestre endring er for langsomt nå – da har vi så vidt fått tid til å mestre før en ny endring setter inn igjen. Vi må evne omstilling inne i oss – og kommunisere overbevisende om det i farta. Phiew.

”…Her kommer dette nye jeg ikke skjønner helt enda – jeg tar det imot uten å sørge over mine gamle vaner eller min nå ubrukelige kunnskap– jeg formidler det nye med trygghet og pondus internt nesten før jeg føler trygghet selv– og sammen omsetter vi det til en vare kunden ikke visste at de trengte. Enda… ”

Trenger vel ikke si høyt hvor viktig bevisste valg, god kommunikasjon og god formidling mellom mennesker kommer til å være i vår felles arbeidsfremtid ?!!?

 

 

 

Fornyelse både innvendig og utvendig

Postet 17 September, 2015 av

IMG_1172

 

Heisan!

Selv om det har vært litt gøy å vise at det til og med i 2015 går an å overleve veldig fint uten særskilt gode hjemmesider – ja så var det på tide med et skift. Og her er vi – Hurra!!! Endelig foreligger ny hjemmeside – nye måter å jobbe på – nye måter å skape mirakler hos våre kunder på. Vi må få begynne med å takke: Sticky Beat for de fine sidene og Salt Concepts for design og konsept – vi er så glade for månedene som har gått – og har lært masse av å jobbe med dere – og så også takk til søkeordoptimaliseringsfolka på Synlighet. Her ble vi dypt fasinert. Fremtidens reklamebyrå. En gjeng selverklærte nerder som har klart å forklare oss hvilke ord vi må ha med i weben for at dere spennende kundene skal møte oss….Forhåpentligvis sitter vi da med den helt riktige type ”fluepapir” nå – og gleder oss til å klistre dere fast.

Mange av våre kunder har møtt oss med litt sånn forundring i det siste. Vi snakker om forandring og utvikling av nye formater – og de svarer litt sånn – “men hvorfor dèt da ??!?”  Å nei da – ikke vær redd. Den gode gamle presentasjonsteknikken blir vi nok aldri ferdig med. Det morsomste her er at når vi – selv etter alle disse årene – får slike oppdrag – så er de alltid inspirerende. Hvorfor? Jo fordi det å trene mennesker i presentasjoner er å møte dem når de ønsker å oppnå noe, ønsker å strekke seg og gå utenfor komfortsonen – ønsker å utforske sitt eget kommunikasjonsrepertoir. Blirkke kjedelig det vettu. Aldri. Men det vi har gjort, er å fordype oss litt i hvordan dette med presentasjoner er i utvikling. Internasjonalt ser vi to store klare fenomener – og kanskje også litt her i Norge? Fenomen nr 1: Historiefortelling. Vi ser en tendens til at presentasjoner, selv fra mennesker høyt på strå med store verv i samfunnet, utvikler seg til å bli mer personlige. Mindre formelle. Og mer fylt av historiefortelling, eksempler og anekdoter. Ikke rart, selvfølgelig, iom at historier som virkemiddel fungerer så helsikes mye bedre enn fakta – fremlagt alene. Vi registrerer at antallet kunder som vil lære seg om denne type kommunikasjon, også i Norge, er i voldsom vekst – og det er morsomt for oss å kunne tilby historiefortelling til de som ønsker å bli gode på dette.

Fenomen nr 2: TED talksene fra TED. com. For de av dere som ikke har sett en enda – her er hjemmeleksen… Nesten uansett hvilken du ser vil du se gjennomslagskraft på sitt beste – og det levert over særs komplekse temaer – med bare 18 minutter til rådighet. Less IS more, også her. Kan TED teknikkene læres ?  Selvfølgelig kan de det – vi vet tilfeldigvis også at de sentrale talerne ved TED.com er lært opp av skuespillere som jobber som oss i the great U.S, – så det så! Vi håper våre kurs i TED – presentasjonsteknikk vil være med på å bryte vei for mer av denne type kommunikasjon også i norsk næringsliv og offentlighet – en dialog som er mindre avstandspreget og stiv, og mer effektiv, uformell og dermed gjennomslagskraftig ! Så det var presentasjonsteknikken… Here to stay – men fylt av ny glede over disse herlige nye måtene å jobbe på .

Ellers er det spennende dager for en liten gjeng skuespillere som er spesialister i kommunikasjonscoaching. Det virker mer og mer som vi er en del av en internasjonal trend. Vi hører fra store universiteter og læringssteder over hele planeten at her brukes skuespillere. Til kommunikasjonstrening og kreativitetstrening, som motspillere når det gjelder å trene på vanskelige dialoger, og som foredragsholdere og en – til en leverandører av inspirasjon og begeistring.

Også her i Norge merker vi at folk bruker oss til nye ting og på nye måter. De siste årene har vi fått jobbe masse med ledere og ledergrupper, gjerne over lengre tid. Vi har til og med fått være involvert i konflikthåndtering, og forhandlingstrening av ganske så kompleks art. I disse situasjonene er vi veldig nøye på hva vi kan og ikke kan – men vi har etter hvert et nettverk av medleverandører vi er riktig så stolte av. Og vi har også sett oss nødt til å sette oss på skolebenken igjen for å lære mer og utvikle oss videre- og vi elsker det!

Organisasjonspsykologer, sosiologer, aksjonsmetodikk – spesialister, advokater som har blitt skuespillere – og en tidligere buddhist munk…  gjengen rundt Ergo;ego har aldri vært kjedelig – men for tiden er vi helt ydmyke over hvem vi får lov til å lage ting med. En  samarbeidspartner vi må få skryte litt av – er Duke Corporation – en avlegger fra Duke university i Maryland, U.S. DE er ratet som verdens topp leverandør på lederutvikling av Financial Times ikke mindre enn 12 år på rad – og når de holder programmer i Norge er vi altså med og leverer. Det er også snakk om å utvide dette samarbeidet – og her er vi gira – det å få jobbe mer internasjonalt står høyt på ønskelista.

I det hele tatt – hva står på Ergo;egos ”bucket list” ? Aller øverst står: Å få gjøre så mange som mulig av dere der ute så gode som mulig til å kommunisere når dere vil oppnå noe bra!! Å få hjelpe dere til økt bevissthet, økt kompetanse, økt verktøykasse – og økt glede og da – ja, livet går jo bedre når man får kommunisert godt …  Vi vet du har det i deg ;D

?>